De Amerikanen dreigen te verliezen in Vietnam. De Vietnam-oorlog heeft vele mensen het leven gekost. Na de Franse akkoorden trokken de Amerikanen zich terug uit Vietnam. De Amerikaanse president heeft Operatie Babylift op gang gezet. De opdracht was om weeskinderen uit Vietnam mee te nemen naar Amerika.

 

De C-5a Galaxy's van vliegtuigbouwer Lockheed Martin werden gebruikt. De eerste vlucht van Operatie Babylift eindigde slecht


De bemanning van de eerste vlucht van Operatie Babylift heeft wat vertraging, en de gezagvoerder wilde snel vertrekken. De C-5 Galaxy heeft een vrachtruimte, die zijn voor kinderen. Het compartiment daarboven, het passagiers gedeelte, is bedoelt voor jongere kinderen. 

 

De gezagvoerder krijgt toestemming om op te stijgen. De gezagvoerder wil zo snel mogelijk zo hoog mogelijk zijn zodat het vliegtuig buiten het bereik is van luchtdoelraketten. De C-5 Galaxy is een enorm vliegtuig, waardoor het een makkelijk doelwit is voor vijanden.

 

Op een hoogte van ruim 3000 kilometer wordt het vliegtuig ineens onstuurbaar. Brokstukken vliegen door het vrachtgedeelte  naar buiten. De boordwerktuigkundige snelt naar het vrachtcompartiment, en ziet wat hij niet kan geloven.

 

Hij geeft door aan de piloten dat de vrachtdeur weg is. Er zit een gapend gat in de achterkant van het toestel. Hij ziet ook meteen dat er hydraulische vloeistoffen weg lekt.....

 

De piloot heeft moeite met het besturen van het vliegtuig. Daarna krijgt hij te horen hoe dat kan. Omdat de hydraulische vloeistoffen weg lekken, hebben de richtingsroer en de hoogteroer geen nut meer. De piloten proberen alsnog terug te keren naar het vliegveld waar ze opstegen. Maar doordat het besturing er uit ligt, is dat niet mogelijk. De gezagvoerder moet een noodlanding maken ergens op de akkers en velden waar ze over heen vliegen. Het vliegtuig daalde doordat de gezagvoerder minder gas nam. 

 

De landing was rustig, maar doordat de snelheid zo hoog lag, namelijk 500 kilometer per uur, stuiterde het vliegtuig de lucht in. Daarna smakte het harder dan de eerste op de grond.

 

De bemanning overleefde de crash, maar het word al meteen duidelijk dat iedereen in de vrachtcabine het niet heeft overleefd.


Het NTSB vliegt naar Vietnam om onderzoek te doen. Als ze daar aankomen, wordt al meteen onderzocht of de oorzaak van de crash te wijten is aan een bom. Die kans is groot omdat het bagage niet fysiek is gecontroleerd op verboden voorwerpen, zoals een bom of een geweer. Sporen van een bomexplosie wordt niet gevonden. Tijdens het onderzoek verdwijnen er steeds wat onderdelen van het vliegtuig door metaalboeren die hun buit verkopen. Daarom hangen de Amerikanen overal posters en borden. Daarop staat dat als je de onderdelen terug brengt, dat je de waarde daarvan in geld terug krijgt. Vele metaalboeren en mensen die onderdelen bezitten leveren het in.

 

Al gauw wordt duidelijk dat ze naar een paar dingetjes moeten zoeken, namelijk de vrachtdeur en de sloten, die dat deur vergrendelen. Ze vinden de vrachtdeur, en een paar sloten. Volgens het onderzoek blijkt dat 3 van de sloten niet goed dicht zaten. Doordat de druk toenam tijdens de vlucht, braken de sloten af, en viel de vrachtdeur uit elkaar.


De NTSB geeft door aan Lockheed dat de sloten verbeterd moeten worden. Lockheed deed dat niet, maar bedacht wel een systeem waardoor je kan zien dat de sloten wel of niet goed staan. Hierdoor voorkomt het toch dat dit soort rampen, en vooral met de C-5 Galaxy.

Maak jouw eigen website met JouwWeb